oab36_6

36 Pianobandonion AA 1936, to kor 4’ + 8’, unisonor. Stålstemmer på hele aluminiumsplater. Knappene er organisert som pianoklaviatur med 44 hvite og sorte knapper på hver side fordelt på fire rader, gruppert slik at hånden ikke må flyttes for mye (se figur). Spenner over vel fire oktaver fra C til e’’’ med en del dublering. Ett av mange forskjellige «lineære» bandonioner. To andre er Zademack-Micklitz (nr. 28 ) og Kusserow (nr. 29). Dette bandonionet ble anskaffet av et sveitsisk symfoniorkester for å brukes når det en sjelden gang var behov for bandonion i orkesterverker, som f.eks. i Kurt Weils Tolvskillingsoperaen, og man ikke hadde en bandonionist i orkesteret. 27 x 27 x 43 cm

Hover mouse over image to pause slide show

36  Pianobandonion AA 1936, dual voice 4’ + 8’, unisonor. Steel reedsriveted to whole aluminum reed plates. The buttons are organized like a piano keyboard with 44 white and black buttons in four rows on each side, grouped in order to avoid too much hand movement. Range from C to e’’’, more than four octaves, with some doubleing. One of several “linear” bandonion types. Two others are Zademack-Micklitz (nr 28) and Kusserow (nr 29). This bandonion was purchased by a Swiss symphony orchestra to use when the score required a bandonion, like in Kurt Weil’s Threepenny Opera, and no bandonion or bandonionist was available. 27 x 27 x 43 cm


Share by: